Läsårsplanering

* HÖSTERMINEN 2014 *

INTRODUKTION

  • Kåseri om något som hänt under sommaren. Texten bearbetas i responsgrupper och lämnas in i förbättrad version.
  • Mål och betygskriterier gås igenom. Kursplaneringen presenteras.
  • Skriva sammanfattning (kommer att återkomma under kursen)
  • Kort brev till läraren i loggbok.
  • Kan ni skilja på de och dem?

RETORIK vecka 37-43 + 45-46 

  • Argumentation, talets uppbyggnad, argumentationsteknik, framförande
  • Den retoriska arbetsprocessen (något som kommer att återkomma under kursen!)
  • Analys av retorik
  • Argumenterande tal där något presentationstekniskt hjälpmedel ska användas

LÄSNING AV PRISTAGARE, SKRIFTLIG OCH MUNTLIG REDOVISNING vecka 38-40, vecka 45 – ?

  • Litterära priser – vad är det?
  • Val av bok av författare som vunnit något litteraturpris (Nobelpris, Pulitzer, Booker, August……).
  • Litteraturvetenskapliga begrepp, romananalys
  • Skriftlig roman
  • Muntlig presentation av priset och varför just den här författaren fick det (här kommer vi in lite på retorik igen!)

 

* VÅRTERMIN 2015 *

SPRÅKHISTORIA Januari…

  • Läsning av äldre texter där utvecklingen av svenska språket kan följas.
  • Fördjupning i valfritt område i en rapport

PM-SKRIVANDE, VETENSKAPLIGT SKRIVANDE

Skriva en yrkesanknuten PM om ett aktuellt ämne inom ditt yrkesområde. PM (promemoria) är en

utredande och informerande text, 2-3 sidor.

NATIONELLT PROV, MUNTLIG DEL, v 10-14

NATIONELLT PROV, UPPSATSDEL tisdag 14 april

OLIKA SORTERS LYRIK

Litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg. Analys av stilmedel och berättarteknik. Skriva en essä

om valfri ämne inom lyrikgenren: analys av dikt(er), en viss -ism, en viss författares dikter. En essä

är en personligt hållen text om ett ämne, 1-2 sidor.

LÄSNING AV NUTIDA ROMAN

Valfri skönlitterär bok. Bokdiskussion, sammanfattning av vad man lärt under diskussion.

UTVÄRDERING

Övrigt: It’s Learning kommer att användas så småningom!

Lämna en kommentar