* HÖSTERMINEN 2014 *
INTRODUKTION
- Kåseri om något som hänt under sommaren. Texten bearbetas i responsgrupper och lämnas in i förbättrad version.
- Mål och betygskriterier gås igenom. Kursplaneringen presenteras.
- Skriva sammanfattning (kommer att återkomma under kursen)
- Kort brev till läraren i loggbok.
- Kan ni skilja på de och dem?
RETORIK vecka 37-43 + 45-46
- Argumentation, talets uppbyggnad, argumentationsteknik, framförande
- Den retoriska arbetsprocessen (något som kommer att återkomma under kursen!)
- Analys av retorik
- Argumenterande tal där något presentationstekniskt hjälpmedel ska användas
LÄSNING AV PRISTAGARE, SKRIFTLIG OCH MUNTLIG REDOVISNING vecka 38-40, vecka 45 – ?
- Litterära priser – vad är det?
- Val av bok av författare som vunnit något litteraturpris (Nobelpris, Pulitzer, Booker, August……).
- Litteraturvetenskapliga begrepp, romananalys
- Skriftlig roman
- Muntlig presentation av priset och varför just den här författaren fick det (här kommer vi in lite på retorik igen!)
* VÅRTERMIN 2015 *
SPRÅKHISTORIA Januari…
- Läsning av äldre texter där utvecklingen av svenska språket kan följas.
- Fördjupning i valfritt område i en rapport
PM-SKRIVANDE, VETENSKAPLIGT SKRIVANDE
Skriva en yrkesanknuten PM om ett aktuellt ämne inom ditt yrkesområde. PM (promemoria) är en
utredande och informerande text, 2-3 sidor.
NATIONELLT PROV, MUNTLIG DEL, v 10-14
NATIONELLT PROV, UPPSATSDEL tisdag 14 april
OLIKA SORTERS LYRIK
Litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg. Analys av stilmedel och berättarteknik. Skriva en essä
om valfri ämne inom lyrikgenren: analys av dikt(er), en viss -ism, en viss författares dikter. En essä
är en personligt hållen text om ett ämne, 1-2 sidor.
LÄSNING AV NUTIDA ROMAN
Valfri skönlitterär bok. Bokdiskussion, sammanfattning av vad man lärt under diskussion.
UTVÄRDERING
Övrigt: It’s Learning kommer att användas så småningom!