Att skriva PM

PM är en förkortning av ”pro memoria” som är latin och betyder ”för minnet” – det är alltså en text som skrivs för att informera någon om något som är viktigt att komma ihåg/veta. Ett (eller en) PM är en texttyp som olika lärare kan mena olika saker med (tyvärr!) men alla är överens om att det handlar om en kort text som följer ett visst mönster, som liknar det man använder i de flesta uppsatser. (Det kan även vara information om beslut från ett styrelsemöte eller någon nyhet som chefen på ett företag vill informera sina anställda om. I så fall är texten kanske lite annorlunda upplagd.) I just det här fallet handlar det om att jag ska få veta vilka böcker ni har valt.

Vissa lärare använder ordet PM som en synonym till ”en kort utredande uppsats” på några sidor.  På universitetet kan PM även innebära att man beskriver sin plan för en större uppsats man kommer att skriva senare, och då kan texten vara mellan en till fem sidor. I det fallet skriver man texten för att man själv såväl som läraren ska ha i minne vad uppsatsen kommer att gå ut på, viktiga delar den ska innehålla och hur arbetet ska utföras. Ett sådant PM är alltså inte lika med ”en uppsats”, utan en förberedelse för en uppsats!

 

Ett PM kan dock vara så kort som en halv sida eller till och med mindre. Det är ett sådant litet PM som ni ska skriva just nu, men formen för texten är ungefär samma oberoende av hur lång den är.

 

Formen som PM:et ska följa är säkert bekant från andra typer av uppsatser, rapporter och inlämningsarbeten osv som ni har gjort i skolan. Det här blir en liten minivariant som bara behöver innehålla:

  • Syfte– en eller ett par rader som talar om varför du gör det här arbetet som du skriver ett PM om (det vill säga ta reda på något om vilka litterära priser som finns och välja en bok).
  • Metod– en kort beskrivning av hur har du utfört arbetet. I det här fallet kan det vara att du har läst på Wikipedia/annat på internet, kanske läst recensioner, letat böcker på biblioteket/frågat bibliotekarien/frågat farmor…
  • Resultat– här skriver du vad du har kommit fram till. Försök gärna beskriva hur du tänkte när du letade information, om det var lätt eller svårt att hitta en bok du vill läsa. Det viktigaste är att du skriver att du har valt boken X av författaren Y som fick priset Z. (Lägg gärna till varför du är nyfiken på att läsa boken. Det kan vara bra att minnas de första spontana tankarna senare, när du ska börja jobba med själva romanalysen.)

 

Ett längre PM kan ha många fler rubriker eftersom det finns mer innehåll. Ibland behöver man vara mer detaljerad och skriver då Syfte och frågeställningar, om arbetet är större. (T ex: ”Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur jämställd den franska samtidslitteraturen är. Frågeställningarna jag söker svar på är hur många av de senaste årens pristagare som är kvinnor, samt hur många kvinnor som ingår i jurygrupperna?”) Om arbetet är riktigt stort, så skriver man ”Syfte” och ”Frågeställningar” som två olika rubriker. OBS! Nu behöver ni inte precisera några frågeställningar den här gången!

 

Allt som allt kommer era PM troligtvis att bli högst en halv sida långa.

 

PM:et ska ha rubriken Bokval.

4 kommentarer

    1. Hej Rose-Marie!

      Hur man skriver korrekta hänvisningar beror på vilken metod man väljer. Det finns flera etablerade metoder som används inom olika ämnesdicipliner och på olika lärosäten. Några av de mesta kända metoderna kallas Harvard-systemet, APA och Oxford-systemet. (De två förstnämnda kallas även ”parentesmetoder” och den sista kallas ”fotnotsmetoden”. När man använder parenteser lägger man in hänvisningarna i texten, och när man använder fotnoter hamnar hänvisningen längst ner på sidan.) Din lärare kanske vill att du använder något visst system. Om inte, så är det viktigaste att du är konsekvent, dvs gör lika i hela texten.

      HUR man sedan skriver hänvisningar beror på vilken källa man hänvisar till. Generellt gäller att man alltid ska hänvisa till den författare som skrivit texten, dvs artikelförfattaren och inte redaktören om ens källa finns i en antologi.

      I mitt senaste större arbete använde jag parenteser. Då gör man så att i den löpande texten skriver man författarens efternamn VARJE gång man i sin text använder sig av något hen har skrivit. Efter namnet gör man en parentes där man skriver årtal då texten trycktes samt sidnummer. Exempel: Larsen (2007:98).Den allra första gången man refererar någon kan man skriva förnamnet också, men sedan ska man bara använda författarens efternamn!

      Ett konkret exempel: ”En nackdel med enkäter är enligt Larsen (2009:27) att man inte alltid får in all information man behöver. Det kan bero på flera saker, exempelvis balansen mellan slutna och öppna frågor. Det kan också hända att svarskategorierna inte är tillräckligt preciserade (Larsen 2009:41) vilket innebär att tolkningsutrymmet blir för stort (Larsen 2009:47).”

      Här får jag in flera hänvisningar till samma författare i ett enda stycke, eftersom jag refererar Larsens åsikter om enkäter utifrån det hon skriver på flera olika sidor i sin bok. Poängen med att ha hänvisningar i sin text är att man måste vara extremt tydligt med vad som är ens egna tankar och vad som kommer från någon annan, och att den som läser ens PM ska kunna kolla upp exakt vad som står i källan. Jag använder mig av det som Larsen skriver för att visa att jag reflekterat över enkäter som metod, och då sammanfattar jag hennes tankar i korthet för att det ska framgå att jag inte hittat på det här själv, utan en trovärdig person har sagt att det är så.

      När du sedan kommer till källförteckningen måste du skriva upp alla källor du använt i ditt arbete. Du måste skriva all information som finns, så att man kan hitta exakt samma källa. Du måste skriva källförteckningen i alfabetisk ordning, utgå från efternamnen.

      Du skriver Efternamn, Förnamn (årtal). Bokens titel med kursiv stil. Ort: Förlagsnamn

      Exempel: Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerup (Nu går det inte att kursivera i kommentarer, men titeln ska alltså kursiveras!)

      Om den text du refererat finns som ett kapitel i en bok med en redaktör, måste du även skriva på vilka sidor kapitlet finns. Då skriver du så här:

      Jacobsson, Katarina (2008). ”Den svårfångade kvaliteten”. I: Katarina Sjöberg, & David Wästerfors (red.) (2008). Uppdrag forskning: Konsten att genomföra kvalitativa studier. Malmö̈: Liber, s. 162-183

      Du sätter kapitlets titel inom citattecken, kursiverar boktiteln och sätter sidhänvisningen sist.

      Hoppas det här hjälpte dig! Du kan läsa mer här: http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/referenser-harvard

      Gilla

    1. Det är svårt att svara på, eftersom din lärare troligtvis har vissa krav på hur just det här PM.et ska se ut. Man kan skriva PM på olika sätt. Ska du bara skriva utifrån EN bok? Hur lång ska din text vara? Vad handlar det om? Jag tror att det bästa är att du ber din lärare förklara vad hen menar att ett PM ska vara.

      Generellt kan sägas att du i ditt PM utreder ett viss frågeställning med hjälp av information från olika källor, som kan vara böcker. Då söker du svar på frågan i det du läser, du sammanfattar det som du tycker är svaret genom att referera till författaren (med tydliga hänvisningar) och du formulerar en slutsats, där dina egna åsikter kan inrymmas.

      Gilla

Lämna en kommentar